یکی از کلیدهای موفقیت در کسب و کار این است که بتوانید مشتری ایده آل خود را شناسایی کرده و سپس آن را جذب کنید. ممکن است با شروع کسب و کار خود بینشی در مورد اینکه مشتری هدف شما کیست ، داشته باشید.
یک طرح تجاری سنتی مخاطبان هدف خود را از طریق تجزیه و تحلیل بازار مشخص می کند و با استفاده از داده های سرشماری ، یک کسب و کار کوچک می تواند اطلاعات مخاطبان خود را بدست بیاورد. سپس باید یک برنامه استراتژیک تدوین شود که نحوه جذب و حفظ این مخاطب ها را مشخص می کند.
اما چگونه می توانید مشتریان ایده آل برای کسب و کار خود را شناسایی کرده و آن ها را جذب کنید؟
جزئیات محصول یا خدمات خود را بدانید
در طرح کسب و کار خود ، احتمالاً محصول یا خدمات خود را با جزئیات شرح داده اید. مزیت شما به عنوان صاحب کسب و کار این است که می دانید محصول یا خدمات شما چگونه کار می کند و چه چیزی آن را منحصر به فرد و متمایز می کند.
به این سوالات پاسخ دهید تا بفهمید چه کسی شامل دسته مشتری ایده آل شما می شود. آیا محصول یا خدمات شما می تواند به حل مشکلی که مشتری با آن روبرو است کمک کند؟ محصول یا خدمات شما چگونه مشتری را راضی می کند؟ مشتری از خرید محصول یا خدمات شما چه مزایایی به دست می آورد؟ این مزایا باید به روشنی بیان شود.
به عنوان مثال ، شامپویی که نوید داشتن موهایی براق را پس از استفاده می دهد ، ممکن است با استفاده از صفت هایی مانند براق شدن و جوانسازی تبلیغ و بسته بندی شود. این استراتژی به مشتریان کمک می کند ، به ویژه مشتریانی که به دنبال موهای براق هستند ترغیب می شوند تا محصول شما را خریداری کنند.
یک شخصیت برای مشتری ایده آل خود ایجاد کنید
شخصیت مشتری ایده آل (ideal customer persona) یا ICP یک توصیف از مشتری ایده آل شما است. از آنجا که این شخصیت ساختگی است ، می توانید یک ICP بسیار دقیق برای خود ایجاد کنید.
هرچه جزئیات بیشتری را وارد کنید ، شانس بیشتری برای موفقیت کسب و کار شما وجود دارد. این جزئیات بر اساس جمعیت شناسی ، اطلاعات جغرافیایی ، روان شناسی و طبقه بندی اجتماعی و اقتصادی مشخص می شوند.
برخی از جزئیاتی که ممکن است در ICP شما وارد شود ، این موارد است: سن ، جنسیت ، اشتغال ، درآمد ، تحصیلات ، موقعیت مکانی و …
شناسایی افراد خریدار
گاهی اوقات شخصیت ایده آل مشتری در کسب و کار ، همان مفهوم خریدار است. اما آیا منظور از ICP دقیقا همان خریدار است؟ نه همیشه!
یک خریدار در مورد نحوه خرید ، دلیل خرید و آنچه مشتری های دیگر می خرند ، تحقیق می کند. بهترین مکان برای جمع آوری چنین اطلاعاتی برای شخص خریدار ، استفاده از داده های مربوط به مشتریان موجود است.
به عنوان مثال ، اگر مشتریان شما در خبرنامه وبسایت شما ثبت نام کرده اند ، برای آن ها یک نظرسنجی ارسال کنید. می توانید سوالاتی درباره آنچه دوست دارند و تغییراتی که می خواهند در آینده ببینند بپرسید تا اطلاعات کاملی بدست بیاورید.
جدای از نظرسنجی از طریق ایمیل ، می توانید این نظرسنجی ها را در شبکه های اجتماعی انجام دهید و گروه های کوچکی برای جمع آوری بازخورد مشتریان خود تشکیل کنید.
از داده ها برای جذب مشتریان ایده آل استفاده کنید
قطعا درک می کنید که محصولات یا خدمات شما برای کمک به مشتری چه کاری می تواند انجام دهد. برای شناسایی بهتر مشتری ایده آل خود یک ICP ایجاد کنید و برای ایجاد شخصیت خریدار ، با مشتریان فعلی ارتباط برقرار کنید. این اقدامات می تواند به شما در تعیین مشتری ایده آل و جذب آنها کمک کند.
اما برای یافتن مشتریان ایده آل تر چه کاری می توانید انجام دهید؟ ایجاد شخصیت مشتری ایده آل و شخصیت خریدار به شما این امکان را می دهد تا داده ها یا اطلاعات مربوط به مشتری ایده آل خود را جمع آوری کنید.
شما ایده خوبی از چیزی که این دو شخصیت را علاقه مند می کند ، بدست آوردید و می توانید از آن استفاده کنید. محتوایی را برای شبکه های خود اجتماعی ایجاد کنید که مشتریان شما را درگیر خود کند و به فالوورهای خود اجازه دهید این محتوا را در پیج های های شخصی خود به اشتراک بگذارند.
در فضاهایی که می دانید مشتریان شما حضور دارند ، بیشتر تبلیغ کنید. اطمینان حاصل کنید که از طریق تولید محتوا در قالب مناسب ، به مشتری ایده آل خود می رسید. در نهایت ، به یاد داشته باشید که داده ها را در طول زمان مرور کرده و از روندها تغییر آن ها مطلع باشید.