ایلان ماسک کیست و چگونه انقدر موفق شده است؟

0 137

کارآفرین معروف ایلان ماسک بنیانگذار پی پال (PayPal)، تسلا موتورز (TSLA) و همچنین SpaceX است. موفقیت حیرت انگیز او باعث مقایسه ماسک با استیو جابز ، هنری فورد و بیل گیتس شده است. 

ایلان ماسک به اخلاق کاری بی امان معروف است. گفته می شود که وی 80 تا 120 ساعت در هفته کار می کند.

در 7 سپتامبر 2018 به نظر می رسید که ماسک هنگام مصاحبه در حال کشیدن ماری جوانا است. همزمان با خروج رئیس منابع انسانی و مدیر ارشد حسابداری تسلا ، این خبرها باعث افت سهام این شرکت شد.

با وجود این حوادث ، سهام تسلا تحت رهبری ماسک به صعود خود ادامه داد و ثروت او نیز افزایش یافت. در 26 ژانویه 2021 و طبق شاخص میلیاردرهای بلومبرگ ، ارزش خالص ثروت ایلان ماسک 209 میلیارد دلار تخمین زده شده است و از جف بزوس به عنوان ثروتمندترین فرد در جهان پیشی گرفته است.

اکنون ما به زندگی و تحصیلات اولیه مرد پشت مجموعه ای از شرکت ها نگاه می کنیم که صنایع مختلفی را درگیر کرده است.

پیشینه خانوادگی

ایلان ریو ماسک در سال 1971 در پرتوریا ، یکی از سه پایتخت آفریقای جنوبی متولد شد. پدرش مهندس و مادرش مدل و متخصص تغذیه بودند. او بزرگترین فرزند از سه فرزند خانواده بود. برادر وی کیمبال ماسک در حال حاضر یک سرمایه دار و دوستدار محیط زیست است. خواهرش توسکا ماسک نیز تهیه کننده و کارگردان است.

بعد از طلاق والدینش در کودکی ، ماسک در وهله اول با پدرش زندگی می کرد. ماسک یک سال زودتر مدرسه را شروع کرد و در مدرسه واترکلوف هاوس تحصیل کرد و بعداً از دبیرستان پسران پرتوریا فارغ التحصیل شد. 

دوران کودکی

استعداد فکری ماسک در کودکی کمک چندانی به او نمی کرد. او در فرهنگ سخت گیر آفریقا که در مدرسه با او برخورد می شد، دوستان کمی پیدا کرد. 

وی بعداً در مصاحبه ای گفت: من تربیت وحشتناکی داشتم. من سختی زیادی هنگام بزرگ شدن تجربه کردم. چیزی که من نگران آن فرزندانم هستم این است که آنها به اندازه کافی با مشکلات و سختی ها روبرو نیستند. 

ماسک در مدرسه انگلیسی زبان واترکلوف هاوس تحصیل کرد و از دبیرستان پسران پرتوریا فارغ التحصیل شد. توصیفات او از سالهای تحصیلش بیشتر تنهایی و انزوا بوده است.

هنگامی که او فقط 10 ساله بود از طریق Commodore VIC-20 (یک رایانه خانگی ارزان قیمت) با برنامه نویسی آشنا شد. طولی نکشید که او به اندازه کافی مهارت پیدا کرد که Blastar یک بازی ویدیویی به سبک Space-Invaders را ایجاد کند. وی کد BASIC مربوط به بازی را به مجله ای به نام PC and Office Technology به قیمت 500 دلار فروخت. 

مهاجرت به کانادا

در 17 سالگی ، ماسک به کانادا نقل مکان کرد تا از خدمت در ارتش آفریقای جنوبی که وظیفه  اجتناب کند. وی بعداً از طریق مادرش تابعیت کانادا را بدست آورد.

ماسک پس از مهاجرت به کانادا ، در دانشگاه کویین در کینگستون انتاریو ثبت نام کرد. در آنجا بود که او با جاستین ویلسون که یک نویسنده مشتاق بود، دیدار کرد. آنها در سال 2008 ازدواج کرده و صاحب پنج پسر ، دو قلو و سه قلو شدند. البته در نهایت از هم جدا شدند.

تحصیلات ایلان ماسک در ایالات متحده

پس از دو سال تحصیل در دانشگاه کوئین ، ماسک به دانشگاه پنسیلوانیا نقل مکان کرد. در این دانشگاه او در دو رشته همزمان تحصیل می کرد. او با یکی از هم دانشگاهیای خود یک خانه مشترک 10 خوابه خریداری کرد که آنها از آن خانه به عنوان یک کلوپ شبانه استفاده می کردند.

ماسک با لیسانس فیزیک و لیسانس اقتصاد از دانشکده وارتون فارغ التحصیل شد. این دو گرایش در مسیری که بعداً کار ماسک وارد آن شد تاثیر زیادی داشتند. اما این فیزیک بود که عمیق ترین تأثیرات را در تفکر او ایجاد کرد.

تسلا و سایر شرکت ها

در سال 2004 ، ماسک به مارتین ابرهارد و مارک تارپنینگ پیوست تا در اجرای طرح تسلا موتورز ، جایی که ماسک در طراحی اولین ماشین الکتریکی تسلا رودستر نقش اساسی داشت ، کمک کند. 

پس از برکناری ابرهارد از شرکت در سال 2007 ، به دنبال یک سری اختلافات ، ماسک کنترل مدیریت را به عنوان مدیر عامل و معمار اصلی محصول به دست گرفت. تسلا زیر نظر او به یکی از محبوب ترین مارک های اتومبیل در جهان تبدیل شده است.

ماسک با شرکت مسافرتی فضایی خود SpaceX چندین قرارداد عالی با ناسا و نیروی هوایی ایالات متحده برای طراحی موشک و انجام مأموریت های نظامی منعقد کرد. ماسک در مورد برنامه های خود برای فرستادن یک فضانورد به مریخ تا سال 2025 در همکاری مشترک با ناسا ابراز تمایل کرده است.

علاوه بر تولید وسایل نقلیه الکتریکی ، تسلا به لطف خریداری SolarCity حضور پررنگی در فضای انرژی خورشیدی نیز دارد. این شرکت برای خدمات انرژی پاک در سال 2006 تاسیس شد و در حال حاضر دو باتری خورشیدی قابل شارژ تولید می کند که عمدتا برای ذخیره سازی انرژی ثابت استفاده می شود.

ایلان ماسک

سخن پایانی

علاقه ماسک به خواندن فلسفه ، داستان های علمی و رمان های فانتزی در ایجاد احساس ایده آلیسم و نگرانی او نسبت به پیشرفت انسان منعکس می شود. او قصد دارد در حوزه هایی کار کند که برای آینده ما بسیار مهم ارزیابی کرده است. به ویژه اینترنت، انتقال به منابع انرژی تجدید پذیر و مسافرت به فضا. 

اخیرا ایلان ماسک علاقه شدیدی به سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال مخصوصا بیت کوین پیدا کرده است.

او با کار با PayPal ، Tesla  SolarCity و SpaceX در سطح جهانی به مرد شماره یک اقتصاد تبدی شده است.

مرجع

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x