نوشتن برنامه کسب و کار

7 قدم برای نوشتن برنامه کسب و کار یا طرح تجاری موفق

نوشتن برنامه کسب و کار

هر کسب و کاری نیاز به داشتن یک برنامه تجاری مدون دارد. برای جهت دهی و جذب سرمایه گذار، یک طرح تجاری یا بیزینس پلن در موفقیت سازمان شما حیاتی است. اما چگونه یک برنامه کسب و کار یا طرح تجاری می نویسید؟ در اینجا هفت مرحله برای نوشتن یک برنامه کسب و کار کامل آورده شده است.

1. مداوم سرچ و تحقیق کنید

ویلیام پیراگلیا ، مدیر ارشد امور مالی و مدیریت اکنون که بازنشسته شده است می گوید: درباره محصول ، بازار و تخصص خود دائما خود تحقیق و تجزیه و تحلیل کنید. در نظر بگیرید که بیشتر وقت خود را صرف نوشتن برنامه تجاری ، تحقیق ، ارزیابی و فکر می کنید. برای نوشتن یک برنامه عالی ، شما باید از نزدیک شرکت ، محصول ، رقبا و بازار هدف خود را بشناسید.

به عبارت دیگر ، این وظیفه شماست که در مورد تجارت و صنعتی که در آن وارد می شوید به طور کامل اطلاعات داشته باشید. هر آنچه در مورد صنعت خود می توانید بخوانید و با مخاطبان خود صحبت کنید.

برنامه کسب و کار

2. هدف کسب و کار خود را تعیین کنید

یک طرح تجاری همانطور که توسط کارآفرین تعریف شده است ، یک سند مکتوب است که ماهیت تجارت ، استراتژی فروش ، بازاریابی و سابقه مالی را مشخص می کند و حاوی صورت سود و زیان پیش بینی شده است.

با این حال برنامه کسب و کار و طرح تجاری شما می تواند اهداف مختلفی را دنبال کند. در واقع طرح تجاری یک نقشه راه است که جهت هایی را ارائه می دهد تا بتوان آینده کسب و کار خود را برنامه ریزی کرد و به آن کمک می کند.

به خاطر داشته باشید اگر می خواهید سرمایه گذار جذب کنید ، برنامه کسب و کار شما هدف دیگری دارد و باید طرحی بنویسید که منفعت آنها را هدف قرار دهد. 

3. نمایه یا پروفایل کسب وکار خود را مشخص کنید

نمایه یا پروفایل کسب و کار شما شامل تاریخچه تجارت شما ، محصولات یا خدمات شما ، بازار هدف و مخاطبان شما ، منابع شما و چگونگی منحصر به فرد بودن کسب و کار شماست. وقتی مشخصات تجارت خود را طراحی کردید ، می توانید آن را در صفحه درباره ما وبسایت خود خود قرار دهید.

نمایه یا این مشخصات کسب و کار اغلب در وب سایت رسمی یافت می شوند و برای جلب مشتری و استعدادهای احتمالی مورد استفاده قرار می گیرند. با این حال ، از پروفایل شما می تواند برای توصیف شرکت شما در برنامه تجاری شما استفاده شود. 

Top 10 Ranking About Us Pages

4. تمام جنبه های تجارت خود را ثبت کنید و در یک سند قرار دهید

سرمایه گذاران می خواهند اطمینان حاصل کنند که تجارت شما باعث سودآوری آنها خواهد شد. به همین دلیل ، سرمایه گذاران می خواهند از همه چیز در مورد تجارت شما مطلع شوند. برای کمک به این فرآیند ، از هزینه های خود ، گردش پول و پیش بینی های تجارت و موارد دیگر را ثبت کنید.

همچنین ، جزئیات ظاهری جزئی مانند استراتژی موقعیت مکانی و موافقت نامه های صدور مجوز را فراموش نکنید.

5. یک برنامه استراتژیک و منظم برای بازاریابی داشته باشید

یک طرح تجاری عالی همیشه شامل یک برنامه بازاریابی استراتژیک و هدفمند است.

هر برنامه بازاریابی باید چندین تاکتیک برای رسیدن به اهداف داشته باشد. در بخش اهداف برنامه بازاریابی خود ، شما بر چگونگی انجام وظایف بازاریابی برای تمرکز می کنید. 

در بخش پیاده سازی ، شما روی مناطق عملی متمرکز می شوید که چه کسی ، کجا ، چه زمانی و چگونه این بازاریابی را انجام دهد. مسلماً دستیابی به اهداف بازاریابی هزینه هایی را در پی خواهد داشت. برنامه بازاریابی شما باید بخشی داشته باشد که در آن بودجه مربوط به هر فعالیت در زمینه بازاریابی را اختصاص دهید.

استراتژی بازاریابی

6. طرح تجاری را با مخاطبان خود سازگار کنید

مخاطبان بالقوه یک طرح تجاری گروه های متنوعی هستند. از بانکداران و سرمایه گذاران گرفته تا کارمندان و هر دسته از مخاطبان علایق خاص خود را دارند. اگر این علایق را از قبل می دانید ، مطمئن شوید که هنگام تهیه طرح تجاری علایق آن مخاطبان خاص را در نظر می گیرید. 

به عنوان مثال ، بانکداران علاقه بیشتری به ترازنامه و بیانیه های جریان وجوه نقد خواهند داشت. در حالی که سرمایه گذاران ریسک پذیر به مفهوم اساسی تجارت و تیم مدیریتی شما نگاه می کنند.

به همین دلیل اطمینان حاصل کنید که بسته به مخاطبی که طرح شما را می خواند ، برنامه شما قابل اصلاح باشد. در ضمن این تغییرات را از یک برنامه به برنامه دیگر محدود کنید.

7. توضیح دهید چرا این طرح برای شما مهم است

خواه برنامه خود را با یک سرمایه گذار ، مشتری یا عضو تیم به اشتراک بگذارید ، برنامه شما باید نشان دهد که شما پرشور و هدفمند هستید و در واقع به کار و برنامه خود اهمیت می دهید. شما می توانید درباره اشتباهاتی که آموخته‌اید بحث کنید ، مشکلاتی را که می‌خواهید حل کنید لیست کنید ، ارزش های خود را توصیف کنید و آنچه باعث برجسته شدن شما در رقابت می شود را تعیین کنید.

با توضیح اینکه چرا به کار خود اهمیت می دهید با دیگران ارتباط عاطفی برقرار می کنید تا آنها از سازمان شما برای پیشرفت بیشتر پشتیبانی کنند.

مرجع

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *