تأثیر هوش مصنوعی بر آینده زندگی ما چگونه است؟

0 129

تأثیر هوش مصنوعی در دنیای ما روز به روز بیشتر می شود. هوش مصنوعی در بسیاری از حوزه ها درگیر شده و بهره وری کارها را بسیار افزایش داده است. داده ها نشان می دهد که استفاده از هوش مصنوعی در  بسیاری از بخشهای تجاری طی چهار سال گذشته 270 درصد رشد داشته است.

اما تأثیر هوش مصنوعی بر آینده زندگی ما چگونه است؟ با تکامل روزافزون تکنولوژی ، این یک پرسش اساسی است. همانند بسیاری از تحولات تکنولوژی در طول تاریخ ، پیشرفت هوش مصنوعی این ترس را ایجاد کرده است که شاید کارگران انسانی منسوخ شوند و بسیاری از شغل ها از بین بروند.

هوش مصنوعی چیست؟

یک تعریف ساده از هوش مصنوعی اینگونه است: توانایی یک کامپیوتر دیجیتالی یا یک ربات کنترل شده توسط کامپیوتر برای انجام وظایفی که معمولاً موجود هوشمندی مانند انسان انجام می دهد. 

هوش مصنوعی اصطلاحی اساسی برای توصیف هرگونه پیشرفت در محاسبات ، سیستم ها و فناوری ها است که در آن برنامه های رایانه ای می توانند وظایفی را انجام دهند یا مشکلاتی را حل کنند که به نوعی به هوش انسانی مرتبط می شود.

توانایی یادگیری از مولفه های اصلی هوش مصنوعی است. هوش مصنوعی می تواند از مجموعه ای از الگوریتم ها تشکیل شود که توانایی تغییر و بازنویسی را در پاسخ به داده های وارد شده نشان می دهند.

آیا هوش مصنوعی باعث از بین رفتن شغل برای انسان ها می شود؟

برای اینکه خیالتان راحت شود بدانید که ربات ها احتمالاً به این زودی ها برای گرفتن شغل شما نمی آیند. با توجه به نحوه به تصویر کشیدن هوش مصنوعی در رسانه ها به ویژه در برخی از فیلم های علمی تخیلی ، مشخص است که ظهور این فناوری می تواند باعث این شود که انسان به عنوان نیروی کار منسوخ شود. 

از این گذشته ، با پیشرفت تکنولوژی بسیاری از وظایفی که روزگاری به دست انسان انجام می شد ، خودکار می شوند. مقاله اخیر منتشر شده توسط گروه ویژه MIT در مورد کار آینده با عنوان (هوش مصنوعی و آینده کار) ، از نزدیک به تحولات هوش مصنوعی و ارتباط آن با دنیای کار پرداخته است. مقاله تصویری خوش بینانه تر را ترسیم می کند. این مقاله به جای صحبت از منسوخ شدن نیروی انسانی ، پیش بینی می کند که هوش مصنوعی همچنان به نوآوری گسترده ای ادامه خواهد داد. تأثیر هوش مصنوعی بسیاری از صنایع موجود را ارتقا می دهد و پتانسیل ایجاد بخشهای جدیدی را دارد که در نهایت منجر به ایجاد مشاغل بیشتر شود.

در حالی که هوش مصنوعی گام های بزرگی در جهت تکرار کارآیی هوش انسان در اجرای برخی وظایف برداشته است ، هنوز محدودیت های عمده ای وجود دارد. به طور خاص ، برنامه های هوش مصنوعی معمولاً فقط قادر به داشتن هوش تخصصی هستند ، به این معنی که می توانند فقط یک مشکل را حل کنند و همزمان فقط یک کار را انجام دهند. 

هوش مصنوعی غالباً به یادگیری نیاز دارد و می تواند شامل حجم زیادی از داده ها باشد. این فناوری در دسترس بودن نوع مناسب داده ها را برجسته می کند و به طبقه بندی و مسائل مربوط به حریم خصوصی و امنیت پیرامون این داده ها نیاز دارد. 

محدودیت محاسبات و قدرت پردازش نیز وجود دارد. هزینه برق به تنهایی برای تأمین انرژی یک مدل فوق العاده شارژ شده هوش مصنوعی ، 4.6 میلیون دلار برآورد شده است. 

بر اساس این عوامل و بسیاری عوامل دیگر ، مقاله MIT CCI استدلال می کند که ما تا رسیدن به نقطه ای که هوش مصنوعی با هوش انسانی قابل مقایسه باشد فاصله زیادی داریم و نیازی نیست در این مورد نگران باشیم.

تأثیر هوش مصنوعی

هوش مصنوعی در حال تبدیل شدن به یک استاندارد است

به نظر می رسد این تصور برای بسیاری وجود دارد که هوش مصنوعی پدیده ای است که احتمالاً تأثیرات بزرگی در دنیای فناوری دارد. 

در حقیقت ، 90 درصد مشاغل پیشرو در حال سرمایه گذاری مداوم روی فناوری های هوش مصنوعی هستند. تأثیر هوش مصنوعی روی بخشهای خاصی که ذکر می کنیم بسیار ویژه خواهد بود:

پزشکی:

مزایای بالقوه استفاده از هوش مصنوعی در زمینه پزشکی در حال حاضر مورد بررسی قرار گرفته است. صنعت پزشکی دارای داده هایی است که می تواند برای ایجاد مدل های پیش بینی کننده مربوط به مراقبت های بهداشتی مورد استفاده قرار گیرد. بعلاوه ، نشان داده شده است که تأثیر هوش مصنوعی در برخی زمینه های تشخیصی موثرتر عملکرد از پزشکان است. 

صنعت خودرو:

در حال حاضر می بینیم که هوش مصنوعی با ظهور وسایل نقلیه مستقل و خودکار چه تاثیری بر دنیای حمل و نقل و خودرو گذاشته است. در آینده نیز هوش مصنوعی تأثیر عمده ای در تولید در صنعت خودرو خواهد داشت.

امنیت سایبری:

امنیت سایبری مورد توجه بسیاری از مدیران مشاغل و کسب و کارهاست. هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی ابزاری حیاتی در شناسایی و پیش بینی تهدیدات در امنیت سایبری خواهند بود. با توجه به اینکه هوش مصنوعی می تواند مقادیر زیادی از داده ها را برای پیش بینی و تشخیص موارد کلاهبرداری پردازش کند ، یک سرمایه مهم برای امنیت در دنیای امور مالی نیز خواهد بود. 

تجارت الکترونیک:

هوش مصنوعی در آینده ، در هر بخش از صنعت از تجربه کاربر گرفته تا بازاریابی و توزیع ، در تجارت الکترونیکی نقش محوری خواهد داشت. می توان انتظار داشت که با ادامه حرکت به جلو ، هوش مصنوعی به تجارت الکترونیکی را به مرحله ای جدید خواهد برد ، از جمله با استفاده از ربات های هوشمند اینترنتی ، شخصی سازی خریداران ، تبلیغات هدفمند مبتنی بر تصویر و اتوماسیون انبار و موجودی.

هوش مصنوعی می تواند تأثیر زیادی در جستجوی شغلی داشته باشد

هوش مصنوعی در ایالات متحده در حال حاضر نقش عمده ای در روند استخدام ایفا می کند ، به طوری که حداکثر 75 درصد رزومه ها توسط سیستم ردیابی متقاضی خودکار یا ATS ، قبل از رسیدن به یک انسان رد می شوند. 

در گذشته ، استخدام کنندگان مجبور بودند زمان زیادی را به جستجوی رزومه کاری گزینه های مربوطه اختصاص دهند. داده های LinkedIn نشان می دهد که استخدام کنندگان برای یک استخدام موفق می بایست حداکثر 23 ساعت را صرف جستجوی رزومه کنند. 

در سال 2018 ، در یک نظرسنجی 67 درصد از مدیران استخدام اظهار داشتند که تأثیر هوش مصنوعی در فرآیند استخدام ، کار آنها را آسان می کند. 

واضح است که با توسعه فناوری جدید ، استفاده از انواع خاصی از هوش مصنوعی در فرایند استخدام بحث برانگیز خواهد بود. با این حال اگر کارفرمایان بالقوه از هوش مصنوعی برای پردازش درخواست شما استفاده کنند ، شما نیز می توانید از فناوری مشابه به نفع خود استفاده کنید.

تأثیر هوش مصنوعی

هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در بالای بسیاری از لیست های مهم ترین مهارت ها در بازار کار امروز قرار دارند. پیش بینی می شود مشاغل متقاضی هوش مصنوعی یا مهارت های یادگیری ماشین در پنج سال آینده 71 درصد افزایش یابد. 

اگر می خواهید دانش خود را در این عرصه گسترش دهید ، دوره آنلاین رایگان را که روی مهارت های هوش مصنوعی تمرکز دارند ، در نظر بگیرید. اگر اهل فن هستید ، عاقلانه است که غواصی کنید و تا آنجا که می توانید در مورد تعامل در فضای هوش مصنوعی یاد بگیرید. اگر مهارت های شما در جای دیگری نهفته است ، مهم است که تشخیص دهید هوش مصنوعی تأثیر زیادی خواهد داشت ، و در حد توانایی های خود ، باید سعی کنید اصول عملکرد آن را در بخشهای مختلف درک کنید. 

خواه ناخواه تأثیر هوش مصنوعی غیرقابل انکار است. چیزی برای ترسیدن وجود ندارد و بهترین راه برای حرکت به جلو ، آگاهی و انطباق با فناوری های جدید پیرامون خود است.

مرجع

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x