جمع‌ سپاری مالی (Crowdfunding) چیست؟ معرفی استارتاپ‌های حوزه تامین مالی و جمع سپاری

0 780

جمع سپاری مالی (Crowdfunding) چیست؟

به زبان ساده جمع‌ سپاری مالی (Crowdfunding) عبارت است از جمع‌آوری سرمایه تعدادی از افراد حقیقی و حقوقی برای تأمین منابع مالی مورد نیاز یک استارت یا کسب و کار نوپا.

Crowdfunding از رسانه های اجتماعی و وب سایت ها برای جذب سرمایه گذاران و کارآفرینان استفاده می کند و این پتانسیل را دارد که با گسترش مجموعه سرمایه گذاران ، کارآفرینی را افزایش دهد.

جمع سپاری مالی چگونه کار می کند؟

در بیشتر حوزه های قضایی ، برای افرادی که می خواهند در تامین مالی یک استارتاپ شرکت کنند ، محدودیت هایی اعمال می شود. مشابه مقررات مربوط به سرمایه گذاری در صندوق های مختلف ، این مقررات از سرمایه گذاران غیرمتخصص در برابر به خطر انداختن سرمایه‌شان محافظت کند. 

جمع‌ سپاری مالی (Crowdfunding) این فرصت را برای کارآفرینان ایجاد کرده است که صدها هزار دلار سرمایه جمع آوری کنند. Crowdfunding یک تالار گفتگو را در اختیار هر فردی قرار می دهد تا بتواند با سرمایه گذاران مشتاق ارتباط برقرار کند. 

سرمایه گذاران می توانند از بین صدها پروژه ، پروژه مورد نظر خود را انتخاب کرده و در آن سرمایه گذاری کنند. سایت های مربوط به تامین منابع مالی نیز از طریق درصدی از وجوه جمع‌آوری شده ، درآمد ایجاد می کنند.

انواع جمع سپاری مالی

چند مورد استفاده سنتی از این نوع تأمین سرمایه‌ وجود دارد که توسط شرکت های نوپایی که به دنبال آوردن یک محصول یا خدمات جدید هستند ، مورد استفاده قرار می گیرد. 

همچنین بسیاری از افرادی که تحت تأثیر بلایای طبیعی ، هزینه های سنگین پزشکی یا رویدادهای غم انگیز دیگری قرار گرفته اند ، به دلیل سیستم های جمع سپاری مالی ، کمک مالی زیادی دریافت کرده اند که در صورت عدم وجود این سیستم ، به این کمک‌ها دسترسی نداشتند. 

در سال های اخیر ، برخی از پلتفرم های جمع سپاری مالی دامنه سرمایه گذاری خود را گسترش داده اند و زمینه‌ای را برای هنرمندان ، نویسندگان ، موسیقیدانان یا پادکست ها فراهم آورده‌اند تا با دریافت منابع مالی مورد نیاز ، به کارهای خود ادامه دهند.

حال بیایید انواع مختلف جمع سپاری مالی را بررسی کنیم:

مبتنی بر پاداش

در این روش تامین مالی ، سرمایه گذاران در ازای کمک‌های خود ، پاداشی دریافت می‌کنند. پاداش‌ها به اساس میزان کمک‌های مالی ، متفاوت است. سرمایه‌گذاران با توجه به مبلغی که در یک استارتاپ یا پروژه نوپا سرمایه‌گذاری کرده‌اند ، ممکن است یک هدیه دریافت کنند. 

روش مبتنی بر پاداش اغلب برای تامین سرمایه لازم جهت توسعه محصولات نرم‌افزاری مورد استفاده قرار می گیرد.

مبتنی بر خیریه

در روش مبتنی بر خیریه ، کمک مالی به یک استارتاپ می‌تواند با اهداف خیریه انجام شود و انتظاری برای کسب سود وجود نداشته باشد. 

در واقع این روش به صورت کمک مالی داوطلبانه است و در آن سرمایه گذار به یک کسب و کار یا یک شخص به صورت برگشت‌ناپذیر ، کمک مالی می‌کنند. مبلغ این نوع کمک های مالی معمولا زیاد نیست و طول مدت تامین مالی آن بین ۱ تا ۳ ماه است.

مبتنی بر سهام

روش مبتنی بر سهام ، به استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای نوپا اجازه می‌دهد تا در ازای دریافت بودجه یا سرمایه‌ای برای ادامه کار ، بخشی از سهام شرکت یا کسب ‌وکار خود را به سرمایه‌گذاران واگذار کنند.

در این روش سرمایه گذاران بر اساس میزان پولی که به آن کسب و کار پرداخت کرده‌اند ، سهم دریافت می‌کنند. روش مبتنی بر سهام  پتانسیل رشد بسیار بالایی دارد و برای کارآفرینانی که در فکر توسعه کسب‌وکار خود هستند ، بسیار مناسب است.

مبتنی بر وام

در روش مبتنی بر وام ، سرمایه‌گذاران جایگزین بانک‌ها می‌شوند تا با دادن وام به نیازمندان و متقاضیان اخذ وام ، سود خوبی را به‌ دست بیاورند. 

در این روش ، نحوه دریافت و پرداخت وام دقیقا مانند فرآیند وام گرفتن از یک بانک است. یعنی مبلغ موردنظر باید در یک مهلت مشخص به اضافه درصد سود تعیین شده ، به سرمایه‌گذاران بازپرداخت شود.

مزایا و معایب

واضح ترین مزیت جمع‌ سپاری مالی برای یک استارتاپ یا کسب و کار نوپا ، توانایی آن در دسترسی به گروه بزرگتر و متنوع تری از سرمایه گذاران است. با همه گیر بودن رسانه های اجتماعی ، بسترهای حوزه تأمین مالی و جمع سپاری راهی باورنکردنی برای کسب و کارها است تا هم مخاطبان خود را افزایش دهند و هم بودجه مورد نیاز خود را دریافت کنند.

علاوه بر این ، بسیاری از پروژه های حوزه تأمین مالی و جمع سپاری ، مبتنی بر پاداش هستند. سرمایه گذارانی که در راه اندازی یک کسب و کار جدید شرکت می کنند ، هدیه ای برای سرمایه‌گذاری خود دریافت می کنند. 

یکی از معایب احتمالی جمع سپاری مالی ، آسیب‌های احتمالی به شما یا شهرت شرکت شما که ناشی از توسل به تأمین مالی و جمع سپاری است ، می باشد. 

در مورد هزینه های مربوط به وبسایت تأمین مالی و جمع سپاری نیز باید بدانید که هیچ گونه تعهد مالی داده نمی شود و در صورت شکست کسب و کار شما ، هیچ مبلغی دریافت نمی کنید.

لیست استارتاپ های حوزه تامین مالی و جمع سپاری

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x