فین‌تک (Fintech) چیست و اهمیت آن در امور مالی به چه دلیلی است؟

0 116

فین‌تک (Fintech) چیست؟

فین‌تک (Fintech) ترکیبی از امور مالی (Financial) و تکنولوژی (technology) است و برای توصیف تکنولوژی‌های مالی استفاده می شود. در واقع این اصطلاح برای توصیف فناوری جدیدی استفاده می شود که به دنبال بهبود و خودکارسازی استفاده از خدمات مالی است.

فین‌تک برای کمک به شرکت ها ، صاحبان مشاغل و مصرف کنندگان در امور مالی ، از نرم افزارها و الگوریتم های تخصصی که در رایانه ها و تلفن های هوشمند وجود دارد ، استفاده می کند. از بانکداری با تلفن همراه گرفته تا برنامه‌های مربوط به ارز دیجیتال و سرمایه‌گذاری ، فین‌ تک شامل مجموعه‌ای بی پایان از برنامه‌ها می شود.

فین تک همچنین شامل توسعه و استفاده از ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین نیز می شود. در حالی که این بخش از فین‌ تک ممکن است بیشترین سرفصل‌ها را داشته باشد ، اما پول و سرمایه اصلی همچنان در صنعت بانکداری سنتی نهفته است. 

فین‌تک (Fintech) چگونه کار می کند؟

بر اساس اطلاعات به دست آمده از شاخص پذیرش فین تک (Fintech) در سال 2017 ، یک سوم مصرف کنندگان حداقل از دو یا چند سرویس Fintech استفاده می کنند.

فین‌تک صنعت جدیدی نیست ، فقط بسیار سریع تکامل یافته است. این فناوری تقریبا همیشه بخشی از دنیای مالی بوده است ، مانند وجود کارت‌های اعتباری در دهه 1950 یا دستگاه‌های خودپرداز و برنامه‌های مالی شخصی.

اصول پشت Fintech از پروژه‌ای نسبت به پروژه دیگر ، متفاوت است. با این حال برخی از جدیدترین پیشرفت‌ها ، استفاده از هوش مصنوعی ، الگوریتم‌های یادگیری ماشین ، بلاکچین و علوم داده برای انجام کارهای مختلف است. 

با رشد فین تک ، نگرانی ها در مورد امنیت سایبری در این صنعت نیز افزایش یافته است. رشد گسترده شرکت‌ها و بازارهای فین‌ تک در مقیاس جهانی منجر به افزایش آسیب‌پذیری در زیرساخت‌های آن شده و آن را به هدفی برای حملات سایبری تبدیل کرده است. خوشبختانه این فناوری برای به حداقل رساندن خطرات و تهدیدهات موجود ، به تکامل خود ادامه می دهد.

فین‌تک و فناوری‌های جدید

فناوری‌های جدید مانند هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و تحلیل مبتنی بر داده، پیش‌بینی و حدس‌های اشتباه را از تصمیم‌گیری‌های مالی دور می‌کنند. برنامه‌های مبتنی بر این فناوری‌ها ، کاربران را در یادگیری درگیر می‌کنند تا بهره‌وری آن ها افزایش یابد.

در واقع فین‌تک می تواند نقش یک آداپتور خدمات خودکار را ایفا کند که از چت‌بات‌ها و رابط‌های هوش مصنوعی برای کمک به مشتریان در انجام وظایف مختلف و کاهش هزینه‌های جانبی استفاده می‌کند. 

این فناوری مالی همچنین با استفاده از اطلاعات مربوط به سوابق پرداخت ، برای مبارزه با کلاهبرداری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

موارد استفاده فین‌تک (Fintech)

فین‌تک (Fintech)

بانکداری

بانکداری درگیر بخش بزرگی از صنعت فین‌تک است. در دنیای مالی ، مصرف‌کنندگان به طور فزاینده‌ای خواستار دسترسی دیجیتالی به حساب‌های بانکی خود در تلفن‌های همراهشان هستند. 

اکثر بانک‌های بزرگ مانند نئو بانک‌ها در حال حاضر نوعی از ویژگی‌های بانکداری هوشمند با تلفن همراه را ارائه می‌کنند. نئوبانک‌ها اساساً بانک‌هایی هستند که هیچ شعبه فیزیکی ندارند و در زیرساخت‌های کاملاً دیجیتالی ، خدمات خود را ارائه می‌کنند. 

ارزهای دیجیتال و بلاکچین

بلاکچین فناوری است که استخراج و کارکرد ارزهای دیجیتال را امکان‌پذیر می‌کند ، اما در واقع بخشی از پیشرفت ارزهای دیجیتال را می توان به فین تک نسبت داد. 

اگرچه بلاکچین و ارز دیجیتال فناوری‌های منحصربه‌فردی هستند که می‌توان آنها را خارج از حوزه فین‌ تک در نظر گرفت ، اما از نظر تئوری هر دو برای ایجاد برنامه‌های کاربردی مربوط به فناوری مالی ضروری هستند. 

فین‌تک (Fintech)

پس انداز و سرمایه گذاری

فین‌ تک در سال‌های اخیر باعث افزایش تعداد اپلیکیشن‌های مربوط به سرمایه‌گذاری و پس‌انداز شده است. 

این اپلیکیشن‌ها از نظر شیوه کار متفاوت هستند و هر کدام از ترکیبی از روش‌های پس‌انداز و سرمایه‌گذاری خودکار برای معرفی مصرف‌کنندگان به بازارها استفاده می‌کنند.

یادگیری ماشین و تریدینگ

توانایی پیش بینی اینکه بازارها به کدام سمت می روند ، برای بسیاری یک رویای بزرگ است. پس جای تعجب نیست که یادگیری ماشین نقش مهمی را در فین تک ایفا کرده است. 

قدرت این زیرمجموعه هوش مصنوعی در بررسی مقادیر انبوه داده از طریق الگوریتم‌هایی است که برای شناسایی روندهای بازار و میزان ریسک‌ها طراحی شده‌اند. این الگوریتم ها به مصرف‌کنندگان ، شرکت‌ها ، بانک‌ها و سازمان‌های دیگر اجازه می‌دهند تا درک آگاهانه‌تری از ریسک‌های سرمایه‌گذاری داشته باشند.

فین‌تک (Fintech)

وام دهی

فین‌ تک با ساده‌سازی ارزیابی ریسک، سرعت بخشیدن به فرآیندهای تأیید و تسهیل دسترسی، بخش وام دهی را اصلاح می‌کند. اکنون میلیاردها نفر در سراسر جهان می‌توانند از طریق دستگاه‌های تلفن همراه خود برای دریافت وام درخواست دهند. 

علاوه بر این، مصرف‌کنندگان می‌توانند چندین بار در سال گزارش‌های اعتباری خود را درخواست کنند و فرآیند وام‌دهی را شفاف‌تر کنند. 

بیمه

بیمه تقریبا به شکل محدودی از فناوری مالی استفاده می کند. برخی از استارت آپ های فین تک با شرکت های بیمه سنتی همکاری می کنند تا به خودکارسازی فرآیندها و گسترش خدمات کمک کنند. 

برخی از شرکت‌های مربوط به بیمه که از فناوری مالی در کار خود استفاده می کنند ، عبارتند از: Oscar Health ، Root Insurance و PolicyGenius.

مقررات مربوط به فین‌تک (Fintech)

خدمات مالی از جمله بخش‌هایی است که به شدت تحت نظارت است. جای تعجب نیست که وقتی شرکت‌های فین‌تک شروع به کار کردند ، مقررات مربوط به آن ها یک نگرانی بزرگ در میان دولت‌ها بود. 

از آنجایی که فناوری در فرآیند خدمات مالی ادغام می شود ، مشکلات نظارتی برای چنین شرکت هایی چند برابر شده است. در برخی موارد ، این مشکلات تابع فناوری هستند. در برخی دیگر ، آنها بازتابی از چالش‌های فناوری برای ایجاد اختلال در امور مالی هستند. 

به عنوان مثال ، اتوماسیون فرآیندها و دیجیتالی کردن داده ها، سیستم‌های فین تک را در برابر حملات هکرها آسیب پذیر می کنند و یک نگرانی بزرگ برای کاربران در مورد سوء‌استفاده از اطلاعات شخصی و داده‌های مالی آن ها ایجاد می شود.

فین‌تک (Fintech) در ایران

مانند سایر کشورهای جهان ، در ایران نیز زیرمجموعه‌های فین‌تک مانند پرداخت آنلاین ، پلتفرم‌های بیمه و وبسایت‌های تأمین مالی زیادی فعالیت می‌کنند. 

البته می توان گفت ایران در این حوزه نسبت به بسیاری از کشورهای پیشرفته عقب است ، اما سرعت رشد در این زمینه در سال‌های اخیر قابل قبول بوده است. مهم‌ترین چالشی که این حوزه در ایران با آن روبرو است ، مسائل مربوط به قوانین و مقررات است.

برخی از شرکت‌های فین تکی شاخص در ایران که احتمالا بارها با آن ها سر و کار داشته‌اید ، عبارتند از: پی پینگ ، زرین پال ، آیدی پی ، دنگی پی و …

سخن پایانی

بدون شک با گسترش فناوری‌های مختلف ، حوزه امور مالی نیز بیش از پیش با این فناوری‌ها درگیر می شود. چه به عنوان یک فرد معمولی و چه به عنوان صاحب یک کسب و کار ، برای شما بهتر است که از شرکت‌ها و پلتفرم‌های فین تکی برای صرفه جویی در وقت و بهره وری بیشتر استفاده کنید.

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x