چرا آمار بیکاری به شدت بالا است؟ آیا واقعا کار نیست!

1 131

چرا آمار بیکاری بالاست؟​

شغل ها و تخصص های مختلف در طول زمان ایجاد و حذف می شوند. شغل هایی بودند که دیگر الان وجود ندارند و شغل هایی نیز در آینده نزدیک با پیشرفت فناوری های جدید حذف میشوند. 

پیشرفت تکنولوژی هایی مانند هوش مصنوعی ، بیگ دیتا ، واقعیت مجازی ، واقعیت افزوده و بلاکچین و همچنین گسترش روزافزون اینترنت باعث شده است که تعدادی از شغل ها حذف شوند و تعدادی شغل های جدید ایجاد شوند. با توجه به بررسی هایی که صورت گرفته است ، تعداد شغل هایی که در دنیا ایجاد شده‌اند ، بسیار بیشتر از شغل هایی است که تاکنون حذف شده اند.

نتايج طرح آمارگيري نيروي‌كار در سال ١٣٩٩ ، توسط سایت آمار ایران منتشر شده است. بررسي نرخ بيكاري افراد ١٥ ساله و بيش‌تر نشان مي‌دهد كه ٩,٦ درصد از جمعيت فعال ، بيكار بوده‌اند.

جمعيت شاغلين ١٥ ساله و بيشتر در سال ١٣٩٩ ، برابر با ٢٣ ميليون و ٢٦٣ هزار نفر بوده كه نسبت به سال قبل بيش از یک میلیون نفر كاهش يافته است. بررسي نرخ بيكاري گروه سني ١٨ تا ٣٥ ساله نیز در سال ١٣٩٩ نشان می‌دهد كه ١٦,٧ درصد از جمعيت فعال اين گروه سني بيكار بوده‌اند.

بررسي سهم جمعيت ١٥ ساله و بيش‌تر دارای اشتغال ناقص در سال ١٣٩٩ نشان مي‌دهد كه ٩,٥ درصد از جمعيت شاغل ،‌ به دلايل اقتصادي مختلف (فصل غيركاري ، ركود كاري ، پيدا نكردن كار با ساعت بيش‌تر و…) ، كم‌تر از ٤٤ ساعت در هفته كار كرده و آماده براي انجام كار اضافي بوده‌اند. اين در حالي است كه ٣٤.٤ درصد از شاغلين ١٥ ساله و بيش‌تر ، ٤٩ ساعت و بيش‌تر در هفته كار كرده‌اند.

بر اساس همین آمار نیز نرخ بیکاری بسیار بالاست. اما توجه کنید که در افراد با رده سنی پایین تر ، نرخ بیکاری کمتر بوده و این مورد نسبت به سال قبل نیز کاهشی بوده است.

چرا آمار بیکاری به شدت بالا است؟

آیا واقعا کاری برای اشتغال جوان ها وجود ندارد؟

در واقع کار زیاد است ، اما متخصص در آن زمینه ها نیست! یکی از دلایل عمده این اتفاق ، عدم به‌روز بودن و کاربردی بودن دانشی است که در مدرسه ها و دانشگاه ها وجود دارد. اگر سایت های کاریابی ایرانی و خارجی را بررسی کنید هر روز درخواست برای برنامه نویسان در سطح جهان و ایران بیشتر می شود. 

اکثر این شرکت ها به این خاطر که نمیتوانند نیروی کار موردنظر خودشان رو پیدا کنند ، هزینه بیشتری را به سایت های کاریابی پرداخت میکنند تا بلکه آگهی استخدامشان بیشتر دیده شود و بتوانند فردی مناسب پیدا کنند. خیلی وقت ها یک آگهی برای ماه ها تمدید میشود که نشان از عدم پیدا کردن فرد موردنظر دارد.

بگذارید تمرکز ما فقط روی برنامه نویسی نباشد و یکی از سایت های محبوب کاریابی در ایران را بررسی کنیم. چرا نیروی کار برای برخی شغل ها پیدا نمی شود؟ چرا آمار بی کاری بالا است؟ چرا این بیکارها به استخدام این شغل ها در نمی آیند؟

در ادامه سایت محبوب کاریابی جابینجا را بررسی می کنیم :

آگهی استخدام

ما آگهی هایی را بررسی میکنیم که بیش از 15 میلیون تومان حقوق دارند. توجه کنید تعدادی از آگهی ها با «استخدام فوری» برچسب خورده است که نشان از نیاز فوری و شدید به آن دارد. اما ماه‌ها این آگهی ها باقی می مانند و نیروی کاری پیدا نمیشود!

چند مورد را با هم ببینیم:

آگهی استخدامی
آگهی استخدامی

شما هم سایت کاریابی جابینجا و سایت های مشابه را بررسی کنید تا ببینید چند شغل دیگر منتظر استخدام فرد موردنظر هستند. پس چرا آمار بیکاری بالا است؟ آیا علت این است که این شغل ها که واقعا برای رشد کشور نیاز است ، در دانشگاه ها و مدارس آموزش داده نمی شوند؟ اگر هم این تخصص ها در دانشگاه ها آموزش داده شوند ، شیوه آموزش و تکنولوژی های مورد استفاده قدیمی است و در بازار کار تقاضایی برای آنها وجود ندارد. 

فرد بعد از اینکه از دانشگاه فارغ التحصیل می شود ، نمی تواند این کارها را انجام دهد. البته راه دیگری هم این است که از اول شروع کند و این تخصص ها را یاد بگیرد تا بتواند یک شغل خوب پیدا کند. 

اما خیلی از این جوانان حتی نمی دانند که در دانشگاه قرار نیست تخصصی یاد بگیرند که بتواند آینده شغلی آن ها را تضمین کند. یعنی دانشگاه ها یا مدارس حتی به آنها نمی گویند که بیشتر این مطالبی که ما به شما آموزش می دهیم بدرد شما نمیخورد و فقط برای حفظ کردن شب امتحان است و بعدا به دست فراموشی سپرده می شود. 

جوانان بعد از مدت زیادی که صرف درس خواندن کرده‌اند ، به سایت های کاریابی مراجعه میکنند و میبینند که هیچکدام از این تخصص ها را ندارند. بنابراین به آمار بیکاری کشور اضافه می شود و آنهایی که پدر پولداری دارند ، معمولا یک مغازه باز می کنند! 

می دانید تخصص های دیجیتال مارکتینگ ، تولید محتوا و مدیریت شبکه های اجتماعی که هر روز هم تقاضا برایشان بیشتر می شود ، کجا آموزش داده می شوند؟ اصلا میدانید که باید این ها را یاد بگیرید؟

خیلی از این شغل ها را حتی می توان در خانه و بصورت دورکاری انجام داد. خیلی ها در منزل می توانند برای آن سر دنیا کار کنند و درآمد دلاری داشته باشند. اما از کجا این کارها را یاد بگیرند؟

اگر سایت های مختلف کاریابی را بررسی کنید به این مورد زیاد برخورد میکنید که کار زیاد است اما فردی برای آن پیدا نمی شود. اگر آمارهایی که در بالا آمده است را بررسی کنید ، می بینید افراد با سن کمتر به دلیل آشنایی بیشتر با فضای اینترنت و دانستن اینکه باید یک تخصص بیرون از مدرسه و دانشگاه یاد بگیرند ، آمار بیکاریشان به نسبت پایین تر بوده است.

در آخر می توانم پیشنهاد کنم که دولت و دانشگاه ها و سازمان های ذیربط با بررسی این سایت های کاریابی ، تخصص های مورد نیاز که درخواست زیادی برای آن وجود دارد را در قالب دوره های آموزشی یا واحدهای درسی در دانشگاه به جوانان یاد بدهند. 

با برگزاری دوره های رایگان برای فارغ التحصیلانی که تاکنون کار پیدا نکرده اند ، می توان آن ها را برای بازار کار آماده کرد. اینگونه هم مشکل بیکاری جوانان حل می شود و هم شرکت ها با پیدا کردن متخصصان جوان می توانند سریعتر و بهتر رشد کنند که یک لازمه برای اقتصاد کشور است. 

افراد حتی با گرفتن کارهای فریلنسری در سایت های خارجی نیز می توانند برای کشور دلار آوری داشته باشند. خانواده ها باید این مورد را بدانند و از همین الان به فکر بچه هایشان باشند و آن ها را در مسیر درستی بگذارند.

بختیار آهنی

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سوران مبارکی

بسیار عالی به نکات خیلی خوبی اشاره کردید ایشالله روزی برسه که علوم کاربردی و بروز در دانشگاهها تدریس بشه.

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x